Verslag Boekenboot project 2016 Suriname

surinameIBBY-Nederland ondersteunt drie jaar lang met een bescheiden bedrag het boekenbootproject in Suriname. Het project wordt uitgevoerd door Mondiall. Het jaar 2016 is voor Mondiall een jaar geweest met twee gezichten.

Enerzijds het succes van het leesbevordering projecten. De opzet en vernieuwing van de schoolbibliotheken. En het feit dat de lange termijn aanpak de enig juiste is gebleken en goed werkt. Anderzijds de grote teleurstelling over de economische problemen in Suriname met een inflatie van inmiddels 70%. Dit heeft grote consequenties voor ons werk omdat de kosten die wij moeten maken om in het binnenland actief te zijn inmiddels zijn verdubbeld en dat verdraagt het huidige budget niet.

Om deze problemen het hoofd  te bieden heeft Mondiall in samenwerking met hun partner de stichting Sranan 2000 gezocht naar een oplossing. Daarnaast hebben zij zich verzekerd van de samenwerking met boekhandel Titri in Paramaribo.

Dankzij de gezamenlijke inzet van deze partijen is het gelukt het project te continueren. De uitbreiding van het project naar meerdere scholen is tijdelijk stop gezet zodat er meer budget vrij is voor lokale activiteiten. Deze activiteiten zijn in samenspraak met Sranan 2000 uitgevoerd door projectleider Doris Vrede voor de bibliotheken en een lokale onderwijskundige voor de leesbevordering, mw. Diana Gemerts. Samen hebben zij meerdere keren de vijf scholen bezocht om de activiteiten vorm en inhoud te geven en daar zullen zij de komende tijd mee doorgaan. Alle activiteiten worden zoveel mogelijk geconcentreerd in clusters van vijf scholen. Dit werkt efficiënt en biedt bovendien de mogelijkheid om nazorg te bieden aan de scholen die inmiddels over een goede bibliotheek beschikken..

dorus vredeDe schrijver Doris Vrede  verzorgde bovendien zowel in het voorjaar als in het najaar diverse optredens. Daarnaast werkte hij samen met Surinaamse schrijvers die verhalen kwamen voorlezen en vertellen over hun boeken.

De opbouw en ontwikkeling van de eerste vijf bibliotheken is nagenoeg afgerond. Nieuwe boeken zijn aangeschaft de inrichting en codering is aangebracht zodat iedere leerkracht in staat is op eigen houtje die boeken te vinden die hij of zij nodig heeft. Verder werken wij aan de opzet van een bescheiden uitleen systeem zodat de kinderen ook buiten schooltijd gebruik kunnen maken van de leesboeken.

De leesbevordering, de promotie van de Nederlandse en Surinaamse schrijvers en de inrichting van de schoolbibliotheken hebben een goede impuls gekregen en op de eerste vijf scholen aan de boven Suriname rivier functioneert het goed en zal er het komende seizoen voornamelijk sprake zijn van nazorg zowel voor de bibliotheken als voor de leesbevordering. Met name het laatste zal zeker nog nodig zijn en wederom worden uitgevoerd door Diana Gemerts.

 

LEKTI TI BONM – READING FOR CALMING THE SOUL

Months after the terrible earthquake that has devastated the country, the streets of Port au Prince are still covered with rubbles of thousands of collapsed buildings. Hundreds of children are still living under precarious tents which are often unable to resist the winds and the heavy rains of the season. Many schools will not be able to open in October. Thousands of books were destroyed. Food has been given to many, temporary shelters were provided for some. The psychological wounds are however still open. The ProjectLEKTI TI BONM (READING FOR CALMING THE SOUL) will bring some hope and joy to two categories of children victimized by the quake in Port au Prince as well as in two other cities

The purpose of the project is
– to offer bibliotherapy sessions to orphan children, specially the new group of orphans after the earthquake
– to offer books for a minimal library to these children
– to offer bibliotherapy sessions to children newly amputated

Justification
After the January earthquake, many children in the area of Port au Prince, Jacmel Leogane and Gressier lost their parents. Some children have been abandoned by their parents and there is still a list of children who simply have to be reconnected with their relocated parents. On the first week following the earthquake, hundreds of people have been amputated because there was no way of doing proper surgery since there were so many injured and most of the hospital facilities were destroyed. Many children were among the ones who lost an arm, a leg or were paralyzed after being left sometimes days under the debris of the buildings that collapsed. Most of those children never went back to schools and suffer dramatic psychological trauma. The stigma attached to handicapped children prevents them to attend schools and even to come out of their houses. Some have simply been sent to the countryside.

The needs to help the two groups of students to overcome some of the psychological aftershock of the earthquake is great. It is so when we know that months after the disastrous event, tons of rubbles are still in the streets, and thousands of children and adults are still living in precarious tents. Even, when given simple care in some of the institutions, it is mainly in terms of food and health care. Most of the times, the psychological needs are not addressed and the emotional toll is still heavy. It is important that the orphans and the handicapped regain their self esteem in order to accept and rebuild their future. The readings had successfully helped many children in the camps. One can assume that the sessions will have a positive impact on those young lives.

The Haitian section of IBBY, Ayibby had during those last two years developed its abilities in the area of bibliotherapy and in the improvement of reading in general. Ayibby had conducted sessions in Gonaives, in the North of Haiti after the devastating hurricanes of 2008. They have also developed several projects to donate books to children who were not exposed to fictional literature. A few weeks after the earthquake, Ayibby’s team was in the camps reading for children and comforting them with appropriate stories. Ayibby has therefore the capacity to conduct this particular project in the next months. Horrible catastrophes such as the January 12 earthquake which destroy the lives of so many people and traumatized so many children, have long terms devastating effects. It usually take years before a country can heal the wounds and return to a normal life. In the case of Haiti with an already fragile economy, the impact might be heavier. The Project Lekti Ti Bonm, Reading for calming the soul will certainly have a positive impact on those two categories of children having lost either their parents or the use of their arms or legs. A part of themselves, be it psychological or physical has gone. The least we can do is to help them regain confidence in themselves in order to redirect their future and become positive members of their community.

Spring naar werkbalk