Jacques Vriens centraal in auteursnummer van ‘Literatuur zonder leeftijd’

VriensLetlandHet is een traditie om het winternummer van Literatuur zonder leeftijd altijd te wijden aan een auteur. Vorig jaar was dat Ted van Lieshout, en in 2014 Bart Moeyaert.

In 2016 zal het auteursnummer helemaal gewijd zijn aan Jacques Vriens. Hij viert dit jaar zijn veertigjarig jubileum als kinderboekenschrijver (en ook zijn zeventigste verjaardag). Voldoende reden om aan deze veelzijdige auteur, leesbevorderaar, toneelspeler, ‘filmster’, sprookjesverteller en nog veel meer aandacht te besteden. We hopen er weer een heel mooi nummer van te maken.

IBBY-Nederland en de Internationale Jugendbibliothek München

IYL_Bologna2016

Miep Diekmann thesis prijs voor jeugdliterair onderzoek 2016

Voor wie nieuwsgierig is naar de drie thesissen die op vrijdag 11 maart de prijs of een eervolle vermelding kregen:

De Miep Diekmann thesis prijs 2016 :

  • Mecu Ginting voor haar thesis: ‘Wild waters. An analysis of the Dynamics between People and Water in Dutch Children’s Literature from the Vantage Point of the Ecohumanities’.  (Master jeugdliteratuur Tilburg University): http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=137613

Naast de prijs heeft de jury twee eervolle vermeldingen toegekend:

  • Jozefien de Leest: ‘Een ‘kindermenu’ in de literatuur. Wat wordt er over een literaire status gecommuniceerd naar het publiek anno 2013?’. (Master boekwetenschap en handschriftkunde Universiteit van Amsterdam). De thesis is als pdf hier te downloaden.
  • Maaike Vaes: ‘Bedenk dat dit geweest is … De Tweede Wereldoorlog in recente jeugdliteratuur’. (Master jeugdliteratuur Tilburg University). : http://arno.uvt.nl/show.cgi?fid=134690

Miep Diekmann Thesis prijs 2016

Uitreiking Miep Diekmann thesis prijs 2016Voor wie wil weten waarom de jury twee eervolle vermeldingen én de prijs heeft toegekend, hieronder het volledige juryrapport. De jury bestond uit: Jant van der Weg – Laverman, Saskia de Bodt en Rita Ghesquière. Laatstgenoemde was voorzitter van de jury en zij las het juryrapport op vrijdag 11 maart voor.

Vandaag is een heugelijke dag voor de jeugdliteratuur, een dag die verschillende generaties met elkaar verbindt: de jonge lezers voor wie de boeken bedoeld zijn, de jonge onderzoekers die zich met grote ernst op de studie van de jeugdliteratuur toelegden, de niet zo jonge juryleden die elk vanuit hun eigen expertise de thesissen gelezen hebben en last but not least de gevierde schrijfster Miep Diekmann naar wie de prijs vernoemd werd.

Eigenlijk is het vreemd dat er niet eerder een prijs werd vernoemd naar Miep Diekmann. Een prijs voor grensoverschrijdende jeugdliteratuur bijvoorbeeld, voor jeugdliteraire kritiek of voor vertalingen. Een prijs voor het behartigen van schrijversbelangen, of voor de promotie van het goede kinderboek. Op alle fronten van de jeugdliteratuur zijn wij schatplichtig aan de inzet van deze auteur. Niet voor niets wordt Miep Diekmann, samen met Annie M.G. Schmidt en An Rutgers van der Loeff, ook wel de ‘moeder’ van de naoorlogse jeugdliteratuur genoemd. Wie een prijs wint met deze naam tooit zich met een jeugdliteraire guirlande die verwachtingen wekt.

Lees meer

Geslaagde IBBY studiemiddag en uitreiking Miep Diekmann thesis prijs 2016

Op vrijdag 11 maart vond de IBBY-studiemiddag (met de uitreiking van de Miep Diekmann Thesis prijs 2016) plaats in de Koninklijke bibliotheek in Den Haag (met dank voor de gastvrijheid!). Een fotoreportage van deze middag (gemaakt door IBBY-bestuurslid Janneke van Wijk) is te vinden op https://vimeo.com/158756411

Uit het openingswoord van IBBY-voorzitter Helma van Lierop: ‘De IBBY studiemiddag heeft al een lange voorgeschiedenis. Een enkeling onder u zal zich misschien nog de studiedagen herinneren die in de tweede helft van de jaren tachtig werden georganiseerd aan wat toen nog de Katholieke Universiteit Brabant was. De initiatiefnemer destijds was Willie van Peer en de studiedagen werden al snel ‘Willie’s workshops’ genoemd. Onderzoekers, jong en oud, uit het binnen- en buitenland, presenteerden work in progress en kregen daarop feedback van de andere deelnemers. Op deze manier kreeg het onderzoek naar jeugdliteratuur en naar het lezen van kinderen en jongeren een flinke impuls.

Lees meer

Spring naar toolbar