Literatuur zonder leeftijd: Edward van de Vendel

Edward van de Vendel is een auteur met een indrukwekkend en veelzijdig oeuvre die nog altijd een duidelijke mening heeft over de stand van zaken in de kinderboekenwereld in Nederland. De keuze van de auteur voor het traditionele schrijversnummer van ons tijdschrift was dan ook snel gemaakt. Het winternummer, al weer nummer 104 van ons tijdschrift, gaat deze week naar de drukker, maar er kunnen natuurlijk al losse nummers besteld worden.

Dit nummer toont niet alleen de bandbreedte van zijn werk en werkzaamheden, maar laat daarnaast Edward van de Vendel zelf aan het woord als ook de mensen die met hem hebben samengewerkt. De stem van de auteur is te horen in het interview met Thomas de Veen, terwijl Rolf Erdorf, David Colmer, Jacques Dohmen, Roy Looman (in een interview met Jaap Friso), Alain Verster en de ABC-project auteurs Iduna Paalman, Pieter de Wit en Roelof ten Napel vertellen over hun persoonlijke ervaringen met Edward en over hoe hij hen heeft weten te inspireren. Voor wat zijn werk betreft is er natuurlijk ruime aandacht voor de poëzie die Edward van de Vendel schreef. In de bijdrage van Annette de Bruijn staan Superguppie en Chatbox centraal, terwijl Michel De Dobbeleer de stripgedichten die Van de Vendel samen met Floor de Goede maakte, onder de loep neemt. De Goede is één van de illustratoren waar hij mee heeft samengewerkt. Andere illustratoren komen aan bod in de tekst van Kris Nauwelaerts die laat zien hoe Van den Vendel heel bewust op zoek gaat naar tekenaars met wie hij aan de slag kan gaan. Van ‘blinde samenwerking’ moet hij niets hebben. De eerste indruk is cruciaal en vormt de basis voor een partnerschap die gekenmerkt wordt door persoonlijke betrokkenheid.

Uiteraard mocht zijn trilogie over Tycho en Oliver niet ontbreken in dit nummer. De drie adolescentenromans zijn vele malen bekroond en er is al veel over gezegd en geschreven. In haar bijdrage kiest Kyra Fastenau voor een nieuwe invalshoek: ze gaat in op de rol die de stad en de natuur spelen in de coming-of-age van beide personages. Vanessa Joosen richt haar zoeklicht op weer een ander genre, namelijk dat van de sprookjesbewerking. Ze bespreekt zijn prentenboekenbewerkingen van de klassieke sprookjes van Roodkapje en Blauwbaard en analyseert hoe ze breken met belangrijke conventies van het genre. Zo weerspreekt Van de Vendels Roodkapje het idee van het onschuldige kind en is Louise uit Griezelmeisje daadkrachtiger dan we van sprookjespersonages gewend zijn.

[omslag: Ted van Lieshout]

Reacties plaatsen kan niet meer.

Spring naar werkbalk